Travelbakers redesign Koncepto

Redesign vizuálního stylu Travelbakers

Klient
Travelbakers, z.s.
Realizace
08/2023 - 12/2023
Služby

branding a vizuální identita, webdesign, UX/UI, programing

Značka TravelBakers reprezentuje energický tým nezávislých expertů, kteří jednotlivě i společně poskytují služby městům, obcím a turistickým destinacím v oblasti vzdělávání, managementu a marketingu cestovního ruchu.

Protože i Koncepto má ve své DNA zakódovanou vášeň pro cestování a marketing v cestovním ruchu, pod hlavičkou TravelBakers se v našem studiu zrealizovala celá řada zejména webových projektů tuzemských destinací. Jsme tedy součástí týmu, ale v procesu návrhu vizuální identity dodavatelem. Projekt je tudíž pro nás v mnoha ohledech stejně tak důležitý, jako obtížný. Nestojíme out-of-box, ale hledáme způsob, jak z něj vystoupit a získat odstup.

Travelbakers redesign Koncepto

Hravá byrokracie

Na první pohled nudná a velmi formální práce dostává v podání TravelBakers svěží podobu zejména díky neotřelým metodám a proaktivnímu přístupu k procesu řešení každého problému. Výsledkem práce jsou analýzy a strategické dokumenty, jako například strategie rozvoje cestovního ruchu, prováděcí plány, interpretační plány, navazující marketingové strategie, a především široké portfolio vzdělávacích aktivit zahrnujících pravidelné kurzy pro pracovníky v cestovním ruchu, školení připravená na míru, prestižní Akademie cestovního ruchu nebo oborová konference Travelevolution.

Jak se začalo s pečením

Když dáte výpověď v práci a vrhnete se do podnikání, mnohdy si jenom s vlastním IČ vystačíte léta. Máte-li fantazii či ambice, vhodíte do banku pár tisícovek a necháte si pro začátek vygenerovat alespoň logo. Sice máte úplně jiné starosti než řešit svůj brand, ale faktury s logem vypadají líp, to je fakt.

Bude-li se vám dařit a cestou na sebe nabalíte kromě stovek klientů a účastníků školení také partičku kolegů, kteří vám řeší subdodávky anebo zkrátka v souvisejících oborech ví víc než vy, najednou zjistíte, že se vám tak nějak pod rukama podařilo vybudovat značku. Žije svým životem na sociálních sítích, má svoji komunitu, svůj web a vy čím dál palčivěji cítíte, že už jenom s tím webem by to chtělo udělat, protože v kontaktech mají všichni 10 let staré fotky a o aktuální nabídce služeb není na stránkách prakticky ani slovo.

Travelbakers redesign Koncepto

Kreativní workshop se zvrhnul v pracovní poradu nad esenciálními otázkami

Na podzim 2023 jsme pozvali jádro týmu TravelBakers do naší zasedačky na první kreativní workshop. Někdo přinesl sáček preclíků, aniž by kdokoliv tušil, čím se preclík v roli značky stane.

Představa, že si v družné pohodě vydefinujeme společnou vizi, misi, hodnoty, symboly a směr, kterým se bude ubírat proces návrhu vizuální identity, vzala s prvním slidem za své. Otázky „Kdo jste?“ „Proč děláte, co děláte?“ a „Proč má ostatní zajímat to, co děláte?“ ťaly do živého a každý další slide přiléval olej do ohně. Zjistili jsme totiž, že naše kobyla nejenže chodí bosa, ale že ani nevíme, která kobyla je naše. Jedeme vůbec všichni na stejné kobyle? Jedeme stejným směrem? Jedeme vůbec?

Na stole se objevila halda barevných lepíků, plachta bílého papíru a rychle jsme se ze zkušených facilitátorů podobných workshopů přepnuli do role účastníků. Kartičky, myšlenkové mapy, prioritizace problémů a příležitostí, selekce myšlenek a smyšlenek nás provedla labyrintem slepých uliček k odpovědím na plejádu otázek jako

Co je TravelBakers?
Co je naší výhodou a silnou stránkou?
Co nás odlišuje od konkurence?
Kde chceme být za 5 let?

Nyní si proto jistojistě stojíme za tím, že Cestovním ruchem žijeme každý den, prakticky celý profesní život, a právě proto se považujeme za Pekaře cestovního ruchu. Do mnohdy konzervativního prostředí státní správy přinášíme otevřenost, inovativnost, hravost, aktuální trendy a tvůrčí atmosféru. A také výsledky.

S těmito vstupy si nad zadání sedl pro změnu Koncepto tým v roli zhotovitele. Cílem kreativní práce bylo citlivé navázání na zaužívané logo (unikátní spojení pečení a cestování) a posunutí tématu do profesně zralejší roviny, vizuální jednoduchosti, a to při vědomí důležitosti hravosti a inovativnosti.

Travelbakers redesign Koncepto

Vizuální styl, symboly a identita značky

Základem návrhu vizuální stylu je spojení dvou základních symbolů: preclíku a cestovatelského kufru.

PRECLÍK jako symbol je pečivem univerzálně srozumitelným a mezinárodně známým. Zapletení těsta do uzavřeného tvaru evokuje propojení, symbolicky odkazuje na podání rukou, vyjádření spolupráce, přivítání, nebo ve finální fázi jednání také stvrzení dohody. Současně je propojování lidí, destinací a partnerů jedním z nejdůležitějších principů fungování projektu Travelbakers. Proto je preclík rovnou součástí loga.

Nejsme však jen obyčejní pekaři. Jsme pekaři cestovního ruchu. A co evokuje cestování víc než KUFR? V navrženém vizuálním stylu je tedy kufr jednotícím grafickým prvkem. Někdy jako celek, často jen jeho fragment – zaoblený roh. Naklonění dává vizuálu dynamiku – kufr je neustále v pohybu, stejně jako samotní „pekaři cestovního ruchu“.

Travelbakers redesign Koncepto

Písmo

Typografii logotypu tvoří slova „Travel“ a „Bakers“. Travel nese základní sdělení: jde nám o cestování, cestovní ruch. Travel je výrazné, jasné a pevně ukotvené. Naopak slovo „Bakers“ značící pečení, to znamená tvůrčí proces, je hravé, nakloněné, dynamické. Symbol preclíku pak zastupuje první písmeno „B“, které je v barevné variantě loga vždy oranžové.

Základním fontem je Nimbus Sans. Font klasický, geometrický, nepříliš extravagantní, založený na rodině fontů Helvetica. Doplňkovým písmem je naopak hravý, lehce provokativní, zaoblený font Scotch, v našem pojetí používán jako „dozdoba“ pro výrazné nadpisy a citace.

Travelbakers redesign Koncepto
Travelbakers redesign Koncepto

Barva

Základní barvou je oranžová, barva signální, výrazná. Je to barva plná energie, hřejivá jako právě dozlatova upečené preclíky.

Komplementární barvou je pak modrá, respektive její odstín, který se v malířství označuje termínem pařížská modř (nebo také modř pruská či berlínská). A jsme opět u toho cestování! Že se jedná o barvu slavnou a „zcestovalou“ napovídá už její samotný název.

Poslední, doplňkovou barvou, je levandulová fialová, barva voňavá a příjemná, vytvářející jemné pozadí, podklad pod texty apod.

Travelbakers redesign Koncepto

A co ten web?

Určitě nebude vypadat jako na mock-upu výše. U webu ale bohužel nejde ani tak o to, jak vypadá, ale co obsahuje. A to je výzva pro celý tým TravelBakers. K tomuto úkolu celý podzim sice stojíme čelem, ale ještě nám pár dnů potrvá, než se novými stránkami pochlubíme. Bude to však stát za to, věřte nevěřte.

Další projekty

V České republice najdeme desítky prodejen a webů, jejichž prostřednictvím je možné si sjednat členství v rakouském alpském svazu...
Případová studie
Národní park Muránska planina najdete na východě Banskobystrického kraje, na pomezí regionů Gemer-Malohont a Horehroní. Jedním z cílů...
Opravdové Krkonoše – ryzí příroda, skutečné zážitky: tak jsme pokřtili projekt, který si klade za cíl představit Krkonoše i z jiného úhlu...
Koncepto, reklamní agentura a grafické studio, Michael Pokorný
Co může KONCEPTO udělat pro vás?

Ať už máte konkrétní plán nebo teprve hledáte řešení vašeho problému, kontaktujte nás.

Michael Pokorný