Ráj to na pohled

Klient
Sdružení Český ráj
Realizace
10/2023 - 05/2024
Služby

branding a vizuální identita, marketingová strategie

Vydejme se společně na cestu za pohádkovými hrady, pískovcovými skalními městy, malebnými vyhlídkami, kde čas plyne pomalu jako voda v Jizeře.

Naším úkolem bylo zpracovat nové webové stránky a především vizuální identitu tohoto všeobecně známého regionu. Identitu, se kterou se ztotožní místní obyvatelé, která propojí aktéry v cestovním ruchu a umožní rozvíjení komplikovaných témat, jako je udržitelnost či environmentální osvěta.

Koncepto, marketing a design, Český ráj

Neztroskotat na Troskách aneb příběh rozmanitosti a udržitelnosti

Naší misí tedy bylo vytvoření soudobého vizuálního stylu plně využívajícího šíři i hloubku témat, jež se k Českému ráji pojí. Vyprávět pohádku místního kraje moderním způsobem a podpořit tak její příběh, přidat špetku udržitelnosti a šmrnc eco-friendly osvěty.

Sice nám do karet hrála už předchozí zkušenost z práce pro město Jičín, ale to byl zcela jiný šálek kávy. Dosavadní logo čekalo na redesign 30 let a aby zadání nebylo úplně jednoduché už jen proto, že na prvním briefingu jsme byli instruováni – neexistuje, aby z loga zmizel motiv hradu Trosky.

Koncepto, marketing a design, Český ráj

Z kreativního workshopu vzešla řada nosných nápadů, ale jak se situace zprvu jevila krystalicky jasná, vyvrbilo se nečekané úskalí spočívající v hradu Trosky. Síla jejich symbolu je nezpochybnitelná. Nezaměnitelná silueta jednoduše nemá silnějšího konkurenta. Trosky propojují architektonické dílo s přírodním prostředím a v symbolické rovině jsou mostem spojujícím minulost se současností. Jednoduše Trosky podtrhují kulturní dědictví celé oblasti.

Ale jak o jejich tvar opřít vizuální identitu?

Rozmanitost

Zřícenina šla tedy prozatím stranou a soustředili se na první z vlastností charakteristických pro destinaci Český ráj – rozmanitost reprezentovanou velmi širokou škálou přírodních i kulturních zajímavostí koncentrovaných na relativně malém, ale snadno dostupném území.

Vytvořili jsme sadu barevných piktogramů, které slouží k propagaci a komunikaci se širokou veřejností, zejména s primární cílovou skupinou rodin s dětmi. Do piktogramů je otištěna textura pískovce a tento pattern dále používáme i samostatně jako doplněk zdůrazňující přírodní charakter regionu.

Z pískovcových skal jsou také odvozeny i vlídné tóny červené a oranžové barvy doplněné pastelovými odstíny zelené a žluté.

Koncepto, marketing a design, Český ráj

Udržitelnost

Další z klíčových prvků DNA destinace – udržitelnost se ve vizuální identitě odráží především v použitých odstínech zelené barvy. Tímto způsobem zdůrazňujeme roli řízení cestovního ruchu, v němž má ohled na zachování přírodního bohatství regionu prioritu před ekonomickým růstem a navyšováním návštěvnosti za každou cenu. Začlenění zelené barvy do identity destinační značky současně umožňuje propojení s výzvou Chodím beze stop.

Pohádkovost

Již zmíněná cílová skupina rodičů s dětmi byla určující také v tónování fotografií ve všech propagačních materiálech do teplých barevných odstínů, aby vždy podtrhovaly pohádkový a malebný dojem, který chce destinační značka komunikovat.

Koncepto, marketing a design, Český ráj

Zpátky na Trosky, k logu destinace

Logo ve své konečné podobě klade důraz na slovo ráj. Tedy na místo, kam by se chtěl podívat každý. Ostatně i místní si stojí za tím, že u nich je to ráj. Tuto myšlenku následně rozvíjí claim „Na pobyt v ráji jeden týden nestačí“, který je dále modifikován ve vizuálech komunikujících různá témata jako například „Na všechny vyhlídky v ráji…“ / „Na všechna pohádková místa v ráji…“ / „Na všechna historická místa v ráji… jeden týden nestačí“.

Slovo Český je upozaděno a současně dává prostor pro vytváření variant či subznaček jako například Sdružení Český ráj nebo Regionální produkt Český ráj.

Koncepto, marketing a design, Český ráj
Koncepto, marketing a design, Český ráj
Koncepto, marketing a design, Český ráj

Piktogram nese významů více. Základní proporce sice odrážejí typický tvar obou věží hradu Trosky (Pany a Baby), ale můžeme v něm spatřovat i siluetu skalních věží, hru protikladů, muže a ženu, stáří a mládí, čímž opět navazujeme na téma rozmanitosti Českého ráje. Objekt navíc klademe na vrchol kopce, čímž se odkazujeme k množství významných i drobných stavebních památek vybudovaných na výšinách v celém regionu.

Koncepto, marketing a design, Český ráj

... jeden týden nestačí

Navržená vizuální identita přeskakuje dvě generace vývoje loga. Po 30letech je změna výrazná a bezesporu přinese emotivní diskuse. Zdali se povedlo vytvořit identitu nadčasovou, ukáže až budoucnost. V každém případě již z prvních reakcí vnímáme pozitivní ohlasy a jak vidíme i v současně zpracovaném designu webových stránek, navržené základní prvky umožňují obrovské množství variant užití, navzájem propojených ve funkční, jasně identifikovatelný a zapamatovatelný celek.

Web budete mít proklikaný možná za chvíli, ale na návštěvu kraje pod Troskami si nechte času více.

Základní teze slow turismu totiž říká, že navštívená místa máme nikoliv zažít, ale prožít. A na to v případě Českého ráje jeden týden nestačí.

Další projekty

Případová studie
Jestli se vám zdá název konference cestovního ruchu trošku dlouhý, tak to se shodujeme. S devátým ročníkem organizátorům narostla křídla a...
Případová studie
Od doby, co je v České republice opět možné svobodně podnikat, se rodinná firma Účetnictví Hubáček stará o účetnictví podnikatelů a firem...
Případová studie
Značka Travel Bakers reprezentuje energický tým nezávislých expertů, kteří poskytují služby městům, obcím a turistickým destinacím v oblasti...
Koncepto, reklamní agentura a grafické studio, Michael Pokorný
Pojďme vytvořit něco skvělého společně

Máte nápad a nevíte, jak jej zrelizovat? Zavolejte, napište a přijdeme na to, jak vám můžeme být užiteční.

Michael Pokorný