Strategie pro Brno
zpracování strategického dokumentu
Pod vedením Kanceláře marketingu a cestovního ruchu jsme zpracovali Program rozvoje cestovního ruchu města Brna 2021–2025. Dokument představuje vizi, strategické cíle, priority a zejména akční plán pro rozvoj cestovního ruchu v následujících pěti letech. Jak píšeme hned v úvodu – stojíme na křižovatce, kde se nám otevírají příležitosti, jaké se jen tak opakovat nebudou.
Brno má našlápnuto
V období let 2016–2020 se Brno stalo mezi turistickými destinacemi fenoménem. Stačí se rozhlédnout, projít se ulicemi města. Jsme svědky dynamického rozvoje a v nejbližších let dojde k dokončení řady dalších důležitých infrastrukturních staveb: autobusové nádraží Zvonařka spojí tramvaj s hlavním nádražím, zmizí OD Tesco s přilehlým nevábným okolím, sto let diskutovaná výstavba nového hlavního nádraží bude součástí městské čtvrti nové generace – čtvrti Trnitá, plynule se projedeme po okruhu v Žabovřeskách a Tomkově náměstí, promění se areál bývalé Zbrojovky, nábřeží brněnských řek Svratky a Svitavy atd.
Po Covidu bude vše jinak
V tomto tvrzení máme jistotu. Jestliže se cíle stanovené předchozím Programem podařilo dalece překonat, v nové verzi si klademe za cíl návštěvnost města Brna alespoň dorovnat na před-pandemické hodnoty. Zda je to cíl reálný, ukáže čas. V každém případě období krizí dává více než dobrý důvod k nastartování aktivní spolupráce mezi subjekty v cestovním ruchu, mezi podnikateli a samosprávou města, v neposlední řadě pak zefektivnit procesy řízení destinace. Právě tato témata naplňují velkou část akčního plánu zpracovaného Programu.
Strategie nevzniká (jen) u stolu
Tvorbě vlastního Programu předcházelo zpracování rozsáhlé analýzy dodané Institutem turismu agentury Czechtourism, která byla klíčovým podkladem pro náš autorský tým. Jen jsme se s jásotem pustili do práce, nastal tvrdý lockdown. Setkání pracovních skupin stejně jako bezpočet porad Koncepto – Kancelář marketingu probíhalo hlavně zpočátku pouze on-line.
Zásadní pro nás byly také strukturované rozhovory s hlavními aktéry cestovního ruchu a sada terénních šetření. Teprve pak jsme si mohli sednout ke klávesnici a za jarních nocí kompletovat fakta, formulovat vize a strategické cíle.
Dokument jsme dokončovali spolu se startem další atypické turistické sezóny a opatrným rozvolňováním protiepidemických opatření. V reálném čase jsme viděli, že nejspíš ani majitel křišťálové koule by nebyl připraven na takový scénář. Zůstává viset palčivá otázka: “Potkají se cíle strategie vůbec někdy s realitou?”
Grafický koncept
Samostatnou kapitou tvorby Programu bylo i grafické a polygrafické zpracování finálních dokumentů, tedy Programu rozvoje CR a jeho manažerského shrnutí.
Děkujeme kolegům
Zvláštní dík patří hlavním autorům Programu: Pavlu Pichlerovi a Michalu Burianovi s nimiž "pečeme" cestovní ruch pod hlavičkou platformy Travelbakers a pochopitelně všem zainteresovaným kolegyním z Kanceláře marketingu a cestovního ruchu města Brna a ostatním subjektům, za jejichž přispění dokument vznikal.
Na stránkách KMCR také najdete Program ke stažení.
Další projekty
Máte nápad a nevíte, jak jej zrelizovat? Zavolejte, napište a přijdeme na to, jak vám můžeme být užiteční.